Exclusief of doorsnee: zoek de verschillen
Wat is echt en wat is nep? Een veelgehoorde vraag in een tijd waarin waarheid en fantasie nogal eens om voorrang strijden. Je hebt 18 karaats gouden brilmonturen en je hebt brilmonturen die pretenderen 18 karaats te zijn. Er zijn designers-brillen en brillen die dat predicaat bij lange na niet verdienen. En ‘exclusieve’ brillen zijn inmiddels ook ruim in de meerderheid. Mag ik enig licht in de duisternis scheppen?
Ben jij weleens op zoek gegaan naar een 18-karaat gouden brilmontuur? Dan ben je de speurtocht vast begonnen achter de pc met als resultaat: tientallen websites van brillen-discounters die het 'gouden montuur' bijkans door het beeldscherm dúwen. Maar helaas, het is geen 18-karaat goud dat je krijgt voorgeschoteld. Het is goedkoop, met goudkleurige verf gespoten materiaal. Het is niet exclusief, het is zeker niet bijzonder en al helemaal niet echt.
Designer-brillen is ook een term die te pas en te onpas wordt gebruikt. Het wekt de indruk dat het montuur is ontworpen door een wereldberoemde creatief maar vaak is dat helemaal niet zo. Wij verkopen Philippe Starck-monturen: Starck Eyes. Als iemand een designer is, dan is het Philippe Starck wel en dus liggen zijn creaties bij ons in de winkel. Brillen die op zijn werk lijken en vanuit China zijn gekopieerd noemen wij liever geen design. Dat noemen we plagiaat en die liggen dus ook niet in bij LUKX in de etalage.
En dan heb je nog de grote mode- annex brilmerken als Tom Ford, Gucci, Persol, Prada en Serengeti. Ze hebben de naam exclusief te zijn. Maar ze zijn in veel steden verkrijgbaar. We verkopen die merken ook, maar exclusief zijn ze allang niet meer. Ze zijn prachtig, ze zijn ook goed, maar wel mainstream.
En nu komt het er dus op aan: wat zijn wel bijzondere, exclusieve brilmerken die een bezoek aan onze winkel in Haarlem de moeite waard maken?
Op de eerste plaats: als wij een exclusieve collectie inkopen, zorgen we voor een zeer ruime keus. Want ook wij vinden het vervelend als je naar een winkel gelokt wordt en je dan maar een zeer beperkt aantal keuzemogelijkheden hebt. Deze merken vinden wij op de bekende brillenbeurzen van München, Parijs, Londen en Milaan. Elk jaar bezoeken we minimaal twee van deze bijeenkomsten.
Hierdoor kunnen we vaak als een van de eerste winkels in Nederland nieuwe merken introduceren en daar zijn we best trots op.
Heb je weleens gehoord Kuboraum? Of Cazal? Hoet Couture, Matsuda, Suzy Glam of Jacques Marie Mage? Als je het over bijzondere brillen hebt dan behoren hun creaties echt tot die categorie. Exclusief, bijzonder en topkwaliteit. De kleurrijke brillen van L.A. Eyeworks, THEO of Emanuelle Khanh. Wat dacht je van het chique Leisure Society of Lindberg Precious 18-karaat gouden monturen? Het subtiele Berlijnse design van Mykita of het ultralichte Deense Lindberg? Of de superstoere brillen van Dita en Cutler and Gross?
We hebben zelfs met ontwerper Joost Swarte een tweetal monturen zelf ontwikkeld. Neem gerust een kijkje in de webshop of op onze merkenpagina.
Gaat het bij brillen dan allemaal om de naam? Om de designer? Zeker niet. De materialen waar de brillen van gemaakt zijn kunnen een montuur ook heel bijzonder maken. We hebben het al gehad over massief gouden monturen. Maar er zijn ook versies van 3D-geprint titanium. Van hout. Van beta-titanium, block-titanium. En van buffelhoorn. Buffelhoorn? Ja, brillen van buffelhoorn. Handgemaakt. Kijk, dán heb je het over exclusiviteit.
Kom je gauw eens in de winkel kijken? Krijg je van ons lekkere koffie. Exclusief voor jou.